Den funderande diabetikern

Alla inlägg under september 2010

Av Den funderande diabetikern - 22 september 2010 13:15

 

Onsdagen den 22 september 2010.

Idag blev jag utskriven från diabetesavdelningen! Nu ska jag alltså klara mig själv.

Och det kommer jag garanterat att göra - om jag inte lyssnar så mycket på de råd jag fått härifrån vill säga.


Blev ett kort samtal med sköterskan och vi har kikat på mina blodsockervärden:

Frukost 6,5 Lunch: 5,3 Middag 5,4 Natten: 6,0


Tar 14 E till natten om blodsockret är under 6,0 - annars ökar jag med 2 enheter.

Fortsätter med Metformin tabletterna - en till lunchen och en till middagen.

Målet är att jag ska ha 6,o i HbA 1c

Återbesök hos en underläkare om några månader. Blir bra!

Av Den funderande diabetikern - 21 september 2010 13:00

 

Var inne på avdelningen till kl. 09.00 som vanligt.


Fick ett snabbt samtal med läkaren från igår - han vill avvakta med att byta blodtrycksmedicinen.

Helt ok för min del men framhåller att det då blir kämpigt för mig att kunna motionera så som de önskar/rekommenderar.


Därefter hade jag ett möte med sjukgymnasten!

Tänk att de alltid är så hurtiga och glada dessa gymnaster!  Hon gick raskt igenom hur min vardag ser ut: går upp kl. 04.35 om jag jobbar, väcker yngsta barnet 05.30 och lämnar honom på fritids kl. 06.00 för att sedan ta mig till jobbet som börjar 07.00 Jobbar till 15.30 och tar mig därefter hem i hög hastighet för att hämta på fritids kl. 16.30, handlar, lagar mat, läser läxor med de Tre barnen, nattar och förbereder för nästkommande dag. Stupar i säng vid 21.30 Och om jag dessförinnan har hunnit med lite föreningsjobb ser jag det bara som en Bonus!  Hmmm... - Inte så mycket tid för dig själv förstår jag, mumlar sjukgymnasten och tittar ner i sina papper.


Så vilka aktiviteter kunde hon föreslå mig? Jo, trädgårdsarbete som kräsklippning på sommaren och snöskottning på vintern (har jag hållt på med sedan våren 2005), promenader gärna intervaller (talade då om problemet med betablockerarna men hon trodde benhårt att jag skulle kunna gå i intervaller ändå och att det med tiden ska bli lättare o lättare) och på helgen kan jag simma (eftersom det Yngsta barnet tycker om att bada). Japps - ska försöka leva upp till detta! Jag får även med mig två stenciler "Motion vid diabetes typ 2" samt "Motion och insulin - all form av Fysisk aktivitet ger Bonus".


Nu är det så att jag inte vet om jag är en typ 1 eller en typ 2 ännu. Kan verka konstigt men jag har en syster med typ 1 och en far som har typ 2. Dessutom hade ju jag en graviditetsdiabetes 93/94. Läkarna ska återkomma till detta - tydligen tas några antikroppar. Eller om jag fått detta helt om bakfoten men de vet ej om jag är 1 eller 2.

Så var det då dietistens tur! Jag hade gärna träffat henne betydligt tidigare under min vistelse här på avdelningen men nu blev det "sista" heldagen. Dietisten är ung och har svårt att möta och hålla min blick. Hon har förberett vårt möte med en broschyr som hon omgående sätter i min hand "Mat helt enkelt - råd till dig med diabetes" utgiven på GOTHIA förlag.


Ja den där broschyren är säkert bra men jag vill ju prata om LCHF eftersom den kosten verkar vara lösningen på mitt problem! Men det vill inte hon...

När jag tar upp vad jag läst om kolhydrater börjar hon skruva på sig och säger att "man inte vet hur den kosten påverkar oss på lång sikt".  Så vad får jag äta då enligt henne? - "Allt! Men kanske inte så ofta som förut utan du måste ibland leva lite mer för stunden". Jaha? Till frukost rekommenderade dietisten att jag skulle äta gröt + bröd eller musli + fil/mjölk/yoghurt samt gärna frukt eller bär. Ät enligt tallriksmodellen! Frukt och grönt fem gånger om dagen. Nyckelhålet. Socker och andra sötningsmedel. Lätt- och lightdrycker.  - Jaha  men jag trodde att mitt blodsocker var beroende av vad jag stoppar i mig och ska jag verkligen äta kolhydrater som omvandlas till socker i kroppen?  Jag får varken ett ja eller ett nej på min fråga. Jag lämnar hennes rum ganska snabbt eftersom vi inte har något att säga varandra och då har jag tagit ett beslut. LCHF - här kommer jag!


  • Jag har under dagarna här på avdelningen hört att de som är diabetiker sedan några år tillbaks var smalare innan de började med den rekommenderade diabeteskosten och tillförseln av insulin (snabb - och långtidsverkande).
  • Jag har bara sett tjocka/överviktiga diabetspatienter under dagarna här på avdelningen. Jag vägrar bli en av dem!
  • Jag måste tänka själv och ta eget ansvar för min diabetes!
  • Jag måste skaffa mig mer kunskap än vad dietisten här på det Stora Sjukhuset har!

Av Den funderande diabetikern - 20 september 2010 13:00

 


Måndagen den 20 september.

Jag är åter på avdelningen kl. 09.00 som planerat.

Jag och min sköterska gick igenom blodsockervärdena från helgen och hon verkade förhållandevis nöjd.

Men jag funderar på om jag inte ligger högt fortfarande? Lördag: frukost 7,1 Lunch: 6,3 Middag: 6,7 Natten: 7,4  Söndag: frukost 7,2 Lunch: 6,6 Middag: 9,1 Natt: 7,4


Fick även träffa en läkare + 2 läkarkandidater som jag samtalade med + att en av kandidaterna kollade mina reflexer osv.


Utskrivning ev. redan i övermorgon. Därefter ska jag klara mig själv!


Jag tog upp mina funderingar kring betablockerarna och att jag tycker att det är svårt att få upp pulsen.

Utan ökad puls inget syre till arbetande muskler = blir plattfall när jag försöker träna.. Läkaren förstod problemet och han ska fundera på om vi ska byta över till ACE-hämmare som tydligen ska vara bättre för diabeteiker.

Imorgon ska jag få träffa både sjukgymnasten och dietisten!



Ovido - Quiz & Flashcards