Den funderande diabetikern

Alla inlägg under juni 2012

Av Den funderande diabetikern - 20 juni 2012 18:45

Jag surfar runt på tradera ibland.

Och plötsligt finns boken där - jag har läst den förr (lånade den på biblioteket) och tänkt att jag borde köpa den.

Nu ligger den här mitt framför mina ögon och jag ser att den vill hem till mig.


Bjuder och bjuder så visst vinner jag den auktionen!

Nu kan jag läsa i den när jag vill - boken som vågar ifrågasätta de kostråd som vi rekommenderas att följa.

Nu menar jag inte bara diabetiker/lchf:are/  utan vanliga svenssons som börjar bli feta. Här kan du läsa om sumobrottarnas diet som ligger skrämmande nära Livsmedelsverkets rekommendationer för sund kosthållning.


Om du inte har läst den tycker jag att du ska låna den på narmaste bibliotek =)

fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt. Du hittar några bra recept i boken också!


 

Av Den funderande diabetikern - 1 juni 2012 16:15

 

Jag nuddar vid det då och då men varför jag började snegla på LCHF-kost berodde ju på att jag fick diabetes vid 43-års ålder (2 år sedan). Jag har en typ 1 diabetes - alltså inte det som i folkmun kallas för åldersdiabetes utan det som många kallar för ungdomsdiabetets.


När man läser om LCHF-kost och diabetes kopplas den möjligen samman med typ 2 diabetes.

Vad skulle hända om fler 1:or började LCHFa?


Själv har jag nu insulinet Lantus. Men jag tar bara insulin (8 enheter) OM blodsockret är högre än 5,0 i samband med att jag går i säng. Det är inte ofta som jag tar insulin. Vilket säkert har hjälpt mig att gå ner i vikt eftersom insulinet är ett fettbindande hormon. Ju mindre insulin jag tillför desto bättre för min kropp!


Därmed förstår jag inte dietisten som tyckte att jag skulle äta enligt "tallriksmodellen" och möta upp med insulin när blodsockret steg. Självklart stiger blodsockret när jag tillför socker och kolhydrater och det gynnar ingen som har diabetes!


Bestämde på eget bevåg att dra ner på kolhydrater, o naturligtvis tillföra så lite sött som möjligt, och se vad som hände! Jag mår bra, har ett ypperligt HbA1c och har gått ner i vikt. Från 73,3 till idag 59,1 kg.

Jag rekommenderar alla diabetiker att våga prova LCHF.


Vet någon av er varför dietisterna inte vill säga ordet LCHF till diabetiker? =/  Jag har klurat men kommer inte på någon logisk förklaring. Nu har vi ju eget ansvar vad det gäller våra kroppar o sjukdomar men det skulle underlätta om dietisterna gav tips som gynnar istället för tips som gör oss sjukare..

Ovido - Quiz & Flashcards