Den funderande diabetikern

Alla inlägg under mars 2013

Av Den funderande diabetikern - 26 mars 2013 20:15

På min arbetsplats belönar vi ofta oss själva med fika.

Gó fika för att vi fått tillvaron för patienterna att gå ihop - när vi har slitit lite extra.


Som ni säkert förstår är det inte ofta som jag kan ta del av kakan..

Nej det mesta innehåller sött och jag är ju diabetiker..

Inte nog med det - jag äter dessutom enligt LCHF!


Hur som har vi en kollega som bakar o grejar ganska ofta.

Gissa om jag blev glad när han en dag fixade en LCHF-kaka!

Titta och njut!


 

        


Av Den funderande diabetikern - 8 mars 2013 10:52

- Hur kan du veta vad du får äta?

Omgivningen tror ofta att det är krångligare att äta enl LCHF än vad det är. vilket kolhydratvärde de olika livsmedeln har.


När jag började med LCHF kikade jag på kosttabeller för att lära mig hur mycket kolhydrater som finns i de olika varorna.

Bra sådana tabeller finns bla hos Livsmedelsverket och www.hertzmanfrukt.se - tittar man där ser man tex. varför man inte ska äta en hel banan om man är diabetiker..

Bananen innehåller mycket kolhydrater som sedan påverkar blodsockret..


Så nu när jag går i affären och hittar en för mig ny produkt kikar jag på innehållsförteckningen.

För att i första hand gå ner i vikt bör du sätta en maxgräns på cirka 5 kolhydrater per 100 gram födoämne.

5.

Du har 5 fingrar på en hand - lätt knep att komma ihåg maxvärdet i varan!


 


Av Den funderande diabetikern - 8 mars 2013 09:46

Fredag idag - har just bestämt mig för att vi ikväll ska äta Tacopaj! 

Denna paj går hem hos alla i familjen =)

Fortsätter att lägga ut LCHF recept eftersom jag skulle önska att ni som läser bloggen och som är diabetiker ska våga prova! Ni kommer att häpna över vad som händer med ert blodsocker =)

 Och ni andra som LCHF:ar - ja ni får tips på god mat!


Tacopaj


Ingredienser

3 ägg

1/2 dl vispgrädde

salt & peppar

400 gr köttfärs

Taco-krydda

1 liten burk creme fraiche

3 dl riven ost

1 burk taccosås av valfri styrka


Blanda ägg och grädde, salt & peppar.

Stek en vändstekt omelett av smeten (stek i Smör).

Lägg omeletten i en rund pajform.

Stek köttfärs med tacokrydda och lägg på omeletten.

Bred cremefraiche över köttfärsen (det går om man är "lätt på handen")

Strö över riven ost

Klicka eller ringla tacco-såsen snyggt ovanpå.

In i ugnen 225 gr ca 10-15 min tills den fått fin färg.

Njut tillsammans med guacamole och sallad!



   

Av Den funderande diabetikern - 5 mars 2013 20:14

 

 

 

Ägg och bacon muffins
 
Ingredienser: 
10 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl ost
2 pkt bacon
peppar 

Gör så här 
Blanda ägg, grädde och ost.
Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

Perfekt att ta ut ur kylen på morgonen, värma i micron en minut och njuta av snabba ägg och bacon :)

 

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=101

Foto: Angelika

Av Den funderande diabetikern - 5 mars 2013 19:53

Jag har skrivit om henne förut.

Katrin Zytomierska och hennes LCHF tänk.


Var på hennes blogg och läste häromdagen och då hade hon en gästskribent som är diabetiker.

Tyvärr verkade det inte som att han förstått hur bra han skulle må om han hängde på Katrins kosthållning.

Vad beror detta på?


Här nedan är en utmärkt intervju med en riktig föregångare när det gäller kost vid diabetes.

En ärlig läkare och vetenskapsman som inte bara vågat ställa obekväma frågor utan också ta konsekvenserna av dem. En svensk Semmelweis.


Att ge råd om kolhydratrik blodsockerhöjande mat till personer med diabetes dödar inte lika snabbt som dålig handhygien på Semmelweis tid, men dödar gör det.


LCHF.se: Intervju med Jörgen Vesti Nielsen


Jörgen Vesti Nielsen

Ovido - Quiz & Flashcards