Den funderande diabetikern

Alla inlägg under augusti 2011

Av Den funderande diabetikern - 29 augusti 2011 14:00

 

Nu är det länge sedan jag var här och bloggade - tiden går fort!


Jag har fortsatt med att söka fakta och att äta enligt LCHF. Vilket går bra!

När jag fick diabetes (sep -10) vägde jag 73,3 kg och kände mig verkligen tung i kroppen.

Förra veckan firade jag att jag nu väger under 60 kg!

Och detta utan att jag svält mig, gått hungrig eller lidit på något sätt. =)



Jag har inte varit kallad till någon läkarkontroll eller möte med diabetessköterska sedan i våras så det borde vara dags snart. Och jag skulle så gärna vilja träffa dietisten! Jag skulle vilja tacka henne för att hon var så avogt inställd till LCHF när jag förde det på tal hösten -10. - Det kan jag inte rekommendera eftersom vi inte vet hur man blir påverkad av att äta så mycket fett, svarade hon mig kort. Nej det var tallriksmodellen som jag som nybliven diabetiker skulle äta enligt henne.


Nu förstår jag att dietisten då bröt mot Hälso-sjukvårdslagen - för visst är det väl så att hon ska informera mig om alternativa lösningar? Det borde vara åtalbart att rekommendera en diabetiker att äta kolhyrater i den mängd som tallriksmodellen innebär.

Hur som helst. Hennes svar innebar startskottet för min nyfikenhet - jag som alltid velat lära mig mer om just det som andra avrått mig från - började söka fakta på nätet, läste artiklar, böcker och samlade fakta. Tog sedan beslutet att jag inte hade något att förlora på att prova att äta mindra kolhydrater. Ett av mitt livs bästa beslut!


14 kilo..


Kommentarer:

Bravo - att söka sin egen insikt brukar vara rätt. Själv gick jag upp av LCHF, men ned av mer motion. Vi är inte alla lika så alternativen kan passa.

Skrivet av  liberum-weto  den 29 augusti, 2011 kl. 16:57    

           

Mycket intressant blogg! Jag undrar också varför inte dietisterna lär om. Hur kan de rekommendera tallriksmodellen med så mycket kolisar och så lite fett? Jag fattar det inte! Starkt att våga stå emot.

Skrivet av Sjukfisken den 30 augusti, 2011 kl. 16:37               

Ovido - Quiz & Flashcards