Den funderande diabetikern

Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Klartecken till LCHF av diabetesläkaren!

Av Den funderande diabetikern - 17 december 2013 19:48

Länge sedan jag skrev något här nu =)

Men jag har haft fullt upp med att experimentera.

 

Jag har under en period ätit enl "tallriksmodellen" enkom för att ha siffror att visa upp för sjukvården.

Därmed har jag inte mått så bra men från och med nu är det slut på detta experiment!


Idag hade jag tid hos diabetesläkaren.

Var iväg förra veckan om lämnade blodprover + urinprov.

Vikten har gått upp sedan maj då jag besökte sockersköterskan.

Jag har hög puls (som jag får när jag är hög i blodsocker) och blir anfådd när jag går från tåget till jobbet.

Anfåddheten var ju helt borta för ett tag sedan men nu är den alltså tillbaks.

Jag har även haft huvudvärk och kännt mig tung och trött i kroppen en längre tid.


Började alltså att smyga in kolhydrater i min  kost efter mötet medsockersköterskan.

En potatis här och en potatis där, lite pasta till den goda ostsåsen, lite bröd och även lite frukt.

Lite fusk ger mersmak och jag tyckte huxflux väldigt mycket om frukt. Som ju innehåller fruktsocker..


Vågen började röra sig uppåt sakta men säkert.

Hade alltid höga blodsockervärden på kvällen när jag skulle gå och lägga mig vilket innebar att jag var tvungen att ta insulin. Om blodskr är över 5,0 ska jag ta 8 enheter Lantus. På slutet har jag inte ens stuckit mig i fingret - har kännt i kroppen att värdet varit högt..


Men så idag var det alltså dags!

Rätt läkare, taggad patient på plats och siffror som skulle bevisa det jag försökt få sjukvården att förstå.

Och jag gick därifrån som en segrare!


Vi hade ett bra samtal - jag kunde nu visa siffror från tiden före LCHF, tiden under LCHF och nu perioden utan LCHF.

Läkaren fick lov att hålla med mig - så dåliga värden som jag har nu har jag inte haft sedan jag började med LCHF.

Fanns inget han kunde sätta emot. Han fick lov att hålla med mig.

Så nu står det i min journal att jag ska äta "lågkolhydratkost". Vi får inte kalla det för LCHF ;-)


Trevligt var också att denne läkare gärna vill träffa mig om ett år igen - för att se skillnaden!

Ska bli - han kommer att få se vad jag kan uträtta på ett år och då blir det helt andra siffror.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Livet går inte alltid att planera fullt ut.   Har börjat jobba nattpass vilket absolut inte gynnar min diabetes.. Kan ha 9,0 i blodsocker när jag kommer hem från jobbet på morgonen. Det kan i och för sig vara bra, då jag blir oerhört trött av...

Det enda tråkiga med dagens möte med sockersköterskan var det att jag, ännu en gång, fick bannor och blev uppläxad..   Det gäller naturligtvis mitt intag av kolhydrater. Eller snarare bristen av kolhydrat intag. Jag nollar absolut inte - äter...

Om du är nybörjare vad det gäller LCHF kan jag varmt rekommendera er att läsa böcker av Sten Sture Skaldeman!   Jag köpte hans bok "ät dig ner i vikt -praktiskt viktminskning för feta män och runda kvinnor" av en slump. Den är skriven på ett sätt...

Härom dagen ville min dotter ha "den där goda gratängen med kassler". Så här får ni ta del av det receptet!   4 port ca 45 minuter   2 stora broccolibuketter 1 klick smör (ej margarin) 1 gul lök 4 dl vispgrädde 400 gr strimlad kas...


En gång om året får jag tid hos diabetssköterskan. Hon vill kolla mitt HbA1c (långtidssockret), vikten och titta på mina fötter. Långtidssockret var - även denna gång - bra! Jag är nöjd med att ha legat på 5,3 %. Är ju helt övertygad om at...

Ovido - Quiz & Flashcards