Den funderande diabetikern

Alla inlägg under maj 2012

Av Den funderande diabetikern - 31 maj 2012 16:15

 

Rabarbertider och det fungerar ju bra för LCHFare och därmed också för diabetiker!


Läste lite olika recept och gjorde sedan på mitt egna förenkalde sätt:

fyllde botten på en stor pajform med skurna rabarberbitar.

Strödde över Stevia strö (ICA´s egna) - ca 2-3 msk

Smälte 200 gr smör och hällde sedan i 3 dl kokos och ca 1 msk stevia strö.

Bredde ut kokoskrämen över rabarbern och in i ugnen 175 grader ca 15 minuter - tills det fått fin färg =)


Till denna paj kokade jag egen vaniljsås.

Marianns vaniljsås som ni hittar på hennes hemsida: www.mariannslchf.se


Kan avslöja att det blev väldigt gott!


 

Av Den funderande diabetikern - 26 maj 2012 15:15

 

Kom på att jag kanske ska ta upp det här med kroppsvikten eftersom det är länge sedan jag bloggade.

Om ni hade hade frågat mig något om min vikt för två år sedan tror jag inte att jag hade gett er något svar.

Iallafall inte med glädje..Vägde ju 73,3 kg, var trött i kropp och sinne och kände mig tjock när jag beslutade mig för prova LCHF.

Och ni som följt min blogg vet att det var ett val som jag inte ångrat!


Gick ju ner till 58 kg ganska snabbt - snabbare än med Viktväktarna, Prenet och Nutrilett kan jag lova!

Just nu pendlar vikten mellan 58 - 60 kg och med det är jag nöjd! Har inte stått på vågen på länge - känner på kläderna att jag väger det jag ska.


Viktigt att komma ihåg är ju att jag inte valde LCHF som en viktminskningskur utan ett sätt att hantera min diabetes.

Jag vill nämligen inte tillföra mer insulin, som är ett fettbindande hormon, än nödvändigt. Väljer istället att äta så få kolhydrater som möjligt - vilket visat sig fungera ypperligt.

Och detta trots att jag har en typ 1 diabetes =)

Av Den funderande diabetikern - 26 maj 2012 15:00

 

Det är nu länge sedan jag var här!

Äter fortfarande enligt LCHF även om det händer att jag fuskar lite.

Fusket märks dock inte på blodsockervärdet - jag kontrollerar det fortfarande till natten.

Gårdagens värde var 4,8. Vilket innebär att jag inte tar något insulin. Gränsen går vid 5,0 - är blodsockret högre tar jag 8 enheter Lantus. Och det är inte ofta jag behöver ta insulin!


Tänk att det är så lätt att slippa ge kroppen insulin - allt hänger ju på vad jag stoppat in i munnen.

Ju färre kolhydrater desto bättre (lägre) blodsockervärde!


Igår var jag hos goda vänner och åt födelsedagsmiddag!

Lax och sås (Västerbottenost som smält ovanpå fisken) och till detta wokade grönsaker!


Till efterrätt fick vi rabarber med smetana - mumsigt!

Till 2-3 portioner:

300 gram skivad rabarber

0.5 dl Stevia Strö (ICA)

0.5 tsk vaniljpulver

1 dl vatten

Blanda alla ingredienser i en gryta och låt dem puttra ihop till en kräm. Rör ibland. Det tar ca 20 minuter. Ställ grytan åt sidan och låt krämen svalna något. Servera den ljummen med en klick smetana.


    

Av Den funderande diabetikern - 19 maj 2012 15:15

Befinner mig på Malta sedan några dagar.

Var lite fundersam innan jag åkte hit hur det skulle gå med maten.

Ris, pasta o potatis går ju bort för min del.. Smörgåsarna också..

Men inte hade jag behövt oroa mig!



   

Revbensspjäll med sallad


 

Ostsallad


 

Härlig omelett men varför serverar de strips till? =/ 

Ovido - Quiz & Flashcards