Den funderande diabetikern

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Å jag har varit till sockersköterskan igen!

Av Den funderande diabetikern - 11 maj 2013 12:33

En gång om året får jag tid hos diabetssköterskan.

Hon vill kolla mitt HbA1c (långtidssockret), vikten och titta på mina fötter.


Långtidssockret var - även denna gång - bra!

Jag är nöjd med att ha legat på 5,3 %.

Är ju helt övertygad om att det är pga min LCHF kost!


Vikten - hade gått upp lite sedan vi sågs sist men det kom inte som någon överraskning för mig!

När jag vägde 57 kilo blev jag väldigt rynkig på kinderna och näsa var smal o vass.

Vad är vitsen med att gå ner i vikt och man börjar fundera på att spruta in Restylane i kinder o näsa? =/

Nej - jag släppte upp mig några kilo och vips - så såg jag bättre ut!

MEN mer än de 63 kilo, som jag enligt sköterksan nu väger, vill jag inte väga!


Fötterna - var så fina!

Och fullgod känsel hade jag också.

Och de små hårstråna som finns på tårna ska jag visst vara rädd om =)

De skvallrar om god cirkulation och jag ska vara uppmärksam på om de försvinner - det kan vara tecken på att cirkulationen avtagit och det är ju inte bra för en diabetiker. Inte alls bra.


Då kan man få sådan sår som jag fick se under min "Diabetsskolevecka".

Tur att jag själv jobbar på sjukhus och hade sett sådana sår tidigare - annars hade jag inte alls mått bra.

Jag förstår att det är skrämselpropaganda men bilderna som man fick se var i saftgaste laget..

Här nedan kommer en bild på en fot som inte är fin - var rädd om dina fötter!

oavsett om du är diabetiker eller ej =)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Livet går inte alltid att planera fullt ut.   Har börjat jobba nattpass vilket absolut inte gynnar min diabetes.. Kan ha 9,0 i blodsocker när jag kommer hem från jobbet på morgonen. Det kan i och för sig vara bra, då jag blir oerhört trött av...

Av Den funderande diabetikern - 17 december 2013 19:48


Länge sedan jag skrev något här nu =) Men jag har haft fullt upp med att experimentera.   Jag har under en period ätit enl "tallriksmodellen" enkom för att ha siffror att visa upp för sjukvården. Därmed har jag inte mått så bra men från och ...

Det enda tråkiga med dagens möte med sockersköterskan var det att jag, ännu en gång, fick bannor och blev uppläxad..   Det gäller naturligtvis mitt intag av kolhydrater. Eller snarare bristen av kolhydrat intag. Jag nollar absolut inte - äter...

Om du är nybörjare vad det gäller LCHF kan jag varmt rekommendera er att läsa böcker av Sten Sture Skaldeman!   Jag köpte hans bok "ät dig ner i vikt -praktiskt viktminskning för feta män och runda kvinnor" av en slump. Den är skriven på ett sätt...

Härom dagen ville min dotter ha "den där goda gratängen med kassler". Så här får ni ta del av det receptet!   4 port ca 45 minuter   2 stora broccolibuketter 1 klick smör (ej margarin) 1 gul lök 4 dl vispgrädde 400 gr strimlad kas...

Ovido - Quiz & Flashcards