Den funderande diabetikern

Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Tallriksmodellen passar inte oss diabetiker!

Av Den funderande diabetikern - 27 april 2013 07:11

Jag har hävdat det en längre tid nu och nu kommer det mer och mer fakta.

Den så kallade "Tallriksmodellen" har gjort sitt i vårt moderna samhälle.

Samma sak som med Socialstyrelsens rekommendation från -70 talet "ät 6 - 8 brödskivor om dagen"

Ingen av ovanstående punkter kan försvaras idag och bör absolut inte rekommenderas till dig som är diabetiker.


Lustigt att man alls rekommenderar kolhydrater till en diabetiker - det är ju dessa som gör att blodsockret stiger.. Då måste insulin tillsättas utifrån för att sänka blodsockernivån.

Insulin är fettbindande varpå många diabetiker går upp i vikt. Om kolhydraterna unviks slipper man dessutom lida av svängande blodsocker.


Ingen skulle väl säga följande ord till en nötallergiker: - Ta en näve du! När du sedan får svårt att andas kan du ta en allergispruta!

 

Men idag säger ju läkare och dietister detta till diabetikerna i och med att vi blir rekommenderade att äta enl "Tallriksmodellen". Olustigt.. 

Kanske borde Diabetesförbundet fundera på att ge ut en liten folder om "Kärlek & Kolhydratallergi". För det är just kolhydraterna det handlar om när du har diabetes.

Nedan kan du ta del av en artikel från Sydsvenska dagbladet ang. Tallriksmodellen:

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tallriksmodellen-doms-ut-av-grundaren-britt-marie-dahlin_8077146.svd



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Livet går inte alltid att planera fullt ut.   Har börjat jobba nattpass vilket absolut inte gynnar min diabetes.. Kan ha 9,0 i blodsocker när jag kommer hem från jobbet på morgonen. Det kan i och för sig vara bra, då jag blir oerhört trött av...

Av Den funderande diabetikern - 17 december 2013 19:48


Länge sedan jag skrev något här nu =) Men jag har haft fullt upp med att experimentera.   Jag har under en period ätit enl "tallriksmodellen" enkom för att ha siffror att visa upp för sjukvården. Därmed har jag inte mått så bra men från och ...

Det enda tråkiga med dagens möte med sockersköterskan var det att jag, ännu en gång, fick bannor och blev uppläxad..   Det gäller naturligtvis mitt intag av kolhydrater. Eller snarare bristen av kolhydrat intag. Jag nollar absolut inte - äter...

Om du är nybörjare vad det gäller LCHF kan jag varmt rekommendera er att läsa böcker av Sten Sture Skaldeman!   Jag köpte hans bok "ät dig ner i vikt -praktiskt viktminskning för feta män och runda kvinnor" av en slump. Den är skriven på ett sätt...

Härom dagen ville min dotter ha "den där goda gratängen med kassler". Så här får ni ta del av det receptet!   4 port ca 45 minuter   2 stora broccolibuketter 1 klick smör (ej margarin) 1 gul lök 4 dl vispgrädde 400 gr strimlad kas...

Ovido - Quiz & Flashcards