Den funderande diabetikern

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Helgens LCHF-recept - Broccoligratäng med kassler

Av Den funderande diabetikern - 11 maj 2013 18:52

Härom dagen ville min dotter ha "den där goda gratängen med kassler".

Så här får ni ta del av det receptet!


4 port

ca 45 minuter


2 stora broccolibuketter

1 klick smör (ej margarin)

1 gul lök

4 dl vispgrädde

400 gr strimlad kassler

2 dl riven ost

salt & peppar


1. Skär broccolin i stora bitar. Koka upp vatten och förväll broccolin i lätt saltat vatten 3-4 minuter. Smörj en ugnsfast form och lägg i den avrunna broccolin.


2. Smält smör i stekpannan. Hacka löken o fräs tills den blir mjuk. Tillsätt grädden. Vispa ihop till en slät sås. Tillsätt kassler, ost, och kryddor och låt såsen puttra ihop på svag värme ca 5 minuter.


3. Häll såsen över broccolin. Gratinera i ugn 225 gr ca 15 minuter.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Livet går inte alltid att planera fullt ut.   Har börjat jobba nattpass vilket absolut inte gynnar min diabetes.. Kan ha 9,0 i blodsocker när jag kommer hem från jobbet på morgonen. Det kan i och för sig vara bra, då jag blir oerhört trött av...

Av Den funderande diabetikern - 17 december 2013 19:48


Länge sedan jag skrev något här nu =) Men jag har haft fullt upp med att experimentera.   Jag har under en period ätit enl "tallriksmodellen" enkom för att ha siffror att visa upp för sjukvården. Därmed har jag inte mått så bra men från och ...

Det enda tråkiga med dagens möte med sockersköterskan var det att jag, ännu en gång, fick bannor och blev uppläxad..   Det gäller naturligtvis mitt intag av kolhydrater. Eller snarare bristen av kolhydrat intag. Jag nollar absolut inte - äter...

Om du är nybörjare vad det gäller LCHF kan jag varmt rekommendera er att läsa böcker av Sten Sture Skaldeman!   Jag köpte hans bok "ät dig ner i vikt -praktiskt viktminskning för feta män och runda kvinnor" av en slump. Den är skriven på ett sätt...


En gång om året får jag tid hos diabetssköterskan. Hon vill kolla mitt HbA1c (långtidssockret), vikten och titta på mina fötter. Långtidssockret var - även denna gång - bra! Jag är nöjd med att ha legat på 5,3 %. Är ju helt övertygad om at...

Ovido - Quiz & Flashcards